Hol kapható?
Előfizetek!

Pozitív nevelés

A négyéves lányom a nadrágszáramat rángatja. Követeli, hogy vegyem le a polcról az édességes dobozt, csokis kekszet akar enni. Nem kéne. Este hat óra van, mindjárt vacsorázunk. Tétovázom, ő emeli a tétet és a hangerőt. Nem bírom, ahogy rám néz. Sóhajtok, és engedek. Pocsék szülő vagyok.

Minden gyerek jónak, önzetlennek született, és arra vágyik, hogy helyesen cselekedjen – ez a pozitív nevelés alapelve. A pozitív szülő nem hurráoptimista, csupán tisztelettel nevel, pozitív megerősítésekkel fegyelmez és következetesen felállítja a határokat. Ez nem egy újabb nevelési trend, hanem tudatváltás: az „old-school” rossz viselkedésre koncentráló nevelésről a pozitív viselkedést megerősítő nevelésre.

A nevelés visszaüt

Jung szerint, ha valamit meg szeretnénk változtatni a gyerekünkben, először azt kell megvizsgálnunk, nem inkább önmagunkban kell-e az adott problémát megoldanunk. Ahogy mi kezeljük a kihívásokat vagy válaszolunk a gyerek igényeire, úgy fog ő is válaszolni ránk és az élete kihívásaira. A pozitív nevelésben a szülő(k) és a gyerekük/gyerekeik folyamatos kapcsolata valósul meg, amely magában foglalja a gyerek gondozását, tanítását, vezetését, a vele való kommunikációt, szükségleteinek következetes és feltétel nélküli biztosítását. Ez a fajta szülőség tápláló, megerősítő és erőszakmentes, elismerést és útmutatásokat ad, miközben meghúzza a határokat is. A fegyelmezés során a gyerek önértékelése nem csorbul, sőt, egyenesen épül.

Többet ér, mint a biztos anyagi háttér

Egy hét éven átívelő kutatásban a szakemberek a támogató, proaktív tanítást, a rávezető fegyelmezést és a pozitív részvételt magába foglaló nevelés hatásait vizsgálták óvodáskorú gyerekeknél. Arra jutottak, hogy a támogató szülői kapcsolatok nemcsak a későbbi iskolai években vezettek jobb alkalmazkodóképességhez és kevesebb viselkedési problémához, de enyhítették az olyan családi kockázati tényezőket is, mint például a gazdasági hátrányok, a családi stressz vagy az egyedülálló szülői szerep.

Pozitív szülői minősé­gek

iránymutatás

tanítás

gondoskodás

megerősítés

érzékenység a gyerek igényeire

következetesség

erőszakmentesség

párbeszédkészség

érzelmi biztonság és melegség

feltétel nélküli szeretet

a gyerek fejlődési szakaszainak tiszteletben tartása

empátia

a gyerek érdekeinek képviselete

A cikk folytatását a 2019. október 31-én megjelent Gyereklélek magazinban találod!